Impressions of a woman spectator. A feminist look at Lemnos
Visioni del tragico, 5, 2024
PDF (Italiano)

Keywords

Lemnos, Filottete, spettatorialità, femminismo, riscrittura Lemnos, Philoctetes, spectatorship, feminism, rewriting

How to Cite

Guarracino, S. (2025). Impressions of a woman spectator. A feminist look at Lemnos. Visions of the Tragic. Greek Tragedy on the Stage of the 21st Century, 5, 113-119. https://doi.org/10.53235/2036-5624/220

Abstract

How to narrate the experience of Lemnos from the point of view of an audience member, and of a
feminist audience member at that? This contribution attempts to answer this question by moving
between the analysis of sources and the experience of spectatorship, in order to show the specificities
in the constitution of the audience’s positionality brought about by the performance. Recent theory
(Ubersfeld, Pustianaz) on theatre as a performative - and not only textual - form is put at the service of
the theatrical text, in order to highlight the strategies of signification of bodies and stories. Thus, an
intersection of narratives emerges that takes on a political meaning in the constitution of a community
of spectators and in the passage of stories, which from the ancient resonate in the recent past,
demonstrating their relevance for the present time.

https://doi.org/10.53235/2036-5624/220
PDF (Italiano)

References

Bhabha H. K. 2001, I luoghi della cultura, (ed. or. The Location of Culture, London-New York, 1994), Roma.

Churchill C. 2021, Uccidi, in Id., Teatro VII, Spoleto, pp. 113-120.

Corradino A. C. 2024, Lo spazio mitico di Giorgina Pi: Lemnos (2022) e Tiresias (2020), «Visioni del tragico. La tragedia greca sulla scena del XXI secolo» V, pp. 123-146.

Martone M. 2024, La seconda generazione (Neottolemo), «Visioni del tragico. La tragedia

greca sulla scena del XXI secolo» V, pp. 21-64.

Pi G. 2024, Lemnos, «Visioni del tragico. La tragedia greca sulla scena del XXI secolo»

V, pp. 71-101.

Pilozzi G. 2024, Cosa può un mito? Riscritture contemporanee di Filottete e Tiresia (tesi

di dottorato in Letterature, arti, media: la transcodificazione, XXXV ciclo, Università

dell’Aquila).

Pustianaz M. 2015a, Lo scandalo dello spettatore. Teatro e democrazia secondo Jacques

Rancière, «?eússein» III, pp. 45-62.

Pustianaz M. 2015b, Crepuscoli dello spettatore. Attività, inattività e lavoro dello spettatore

nell’economia performativa, in C. M. Laudando (a cura di), Reti performative. Letteratura, arte, teatro, nuovi media, Trento, pp. 97-116.

Rich A. 2013, Twenty-One Love Poems VIII, in Id., The Dream of a Common Language,

London, pp. 16-17.

Ritsos Y. 2013, Filottete, in Quarta Dimensione, trad. di N. Crocetti, Milano.

Tempest K. 2024, Paradiso. Una nuova versione del Filottete di Sofocle, (ed. or Paradise,

London-New York, 2021), trad. di F. M. Pontani, Pisa.

Ubersfeld A. 2008, Leggere lo spettacolo, (ed. or. Lire le théâtre, Paris, 1996), Roma.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array