The space of Philoctetes (for a poetics of the Sophoclean scene)
Visioni del tragico, 5, 2024
PDF (Italiano)

Keywords

Sofocle, Filottete, spazio scenico, tragedia greca, riscritture moderne Sophocles, Philoctetes, theatrical space, Greek Tragedy, modern adaptations of Greek Tragedy

How to Cite

Corradino, A. C., & Fusillo, M. (2025). The space of Philoctetes (for a poetics of the Sophoclean scene). Visions of the Tragic. Greek Tragedy on the Stage of the 21st Century, 5, 159-182. https://doi.org/10.53235/2036-5624/223

Abstract

This article presents a revised version of Massimo Fusillo’s seminal 1990 study Lo spazio di Filottete (per una poetica della scena sofoclea), originally published in "Studi italiani di filologia classica". The research examines the spatial dynamics in Sophocles’ Philoctetes, with particular emphasis on how the innovative setting of a deserted island functions both as a dramatic device and as a means of character development. The physical isolation of Lemnos serves as a spatial metaphor for Philoctetes’ psychological and social alienation, generating dramatic tension between his heroic solitude and yearning for societal reintegration. The analysis investigates the tragedy’s spatial dimensions, encompassing the immediate theatrical space of the cave, the referenced extra-scenic locations (Troy, Malis), and the interpersonal space that emerges between Philoctetes and Neoptolemus.  The research demonstrates that spatiality in Philoctetes transcends mere scenographic function to operate as a sophisticated semiotic system that articulates fundamental tragic conflicts: individual versus society, nature versus civilization, and alienation versus communication.

https://doi.org/10.53235/2036-5624/223
PDF (Italiano)

References

Alt K. 1961, Schicksal und ????? im Philoktet des Sophokles, «Hermes» LXXXIX, pp. 141-174.

Avezzù G. 1988, Il ferimento e il rito. La storia di Filottete sulla scena attica, Bari.

Beltrametti A. 2011, Generi drammatici, retoriche, mises en abyme, letteratura. Dione di Prusa legge i tre Filottete e riscrive Euripide, «Athenaeum» XCIX, 2, pp. 353-377.

Beltrametti A. 2023, Corpi come cose parole come pietre, in M. Francesconi, D. Scotto Di Fasano (eds.), Cosa, Corpo, Parole tra Filosofia e Psicoanalisi, Milano-Udine, pp.71-84.

Beye R. 1970, Sophocles’ Philoctetes and the Homeric Embassy, «Transactions of the American Philological Association» CI, pp. 63-75.

Blundell M. W. 1987, The Moral Character of Odysseus in Sophocles ‘Philoctetes’, «Greek Roman Byzantine Studies» XXVIII, pp. 307-329.

Blundell M. W. 1989, Helping Friends and Harming Enemies. A Study in Sophocles and Greek Ethics, Cambridge.

Brillante, C. 2009, Filottete: elementi tradizionali, riprese e innovazioni sofoclee, «Quaderni urbinati di cultura classica» XCIII, 3, pp. 1-29.

Buxton R. G. A. 1982, Persuasion in Greek Tragedy. A Study of Peitho, Cambridge.

Butler J. 2013, Questione di genere. Il femminismo e la sovversione dell’identità, S. Adamo

(a cura di), Roma-Bari (ed. or. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity, New York 1990).

Calder III W. M. 1971, Sophoclean Apologia: Philoctetes, «Greek Roman Byzantine Studies» XII, 2, pp. 153-174.

Campbell L. 1969 (1881), Sophocles: Ajax. Electra. Trachiniae. Philoctetes. Fragments,

Oxford.

Cerbo E. 2003, Un ‘inconsueto’ amebeo lirico tra Filottete e il Coro: a proposito di Soph. Phil. 1081-1217, in R. Nicolai (a cura di),Rythmos. Studi di poesia, metrica e musica greca offerti dagli allievi a Luigi Enrico Rossi per i suoi settant’anni, Roma, pp. 157-168.

Cerbo E. 2018, L’oiktos del Coro per Filottete (Soph. Phil. 169-190): un esempio di metrica

interpretativa, in F. Perusino, M. Colantonio (eds.), Parola, metro, musica: in ricordo di Roberto Pretagostini, Roma, pp. 69-83.

Cerbo E. 2021, Filottete in scena: risonanze emotive e partitura ritmica. Note al Filottete di Sofocle, «Archivi Delle Emozioni» II 1, pp. 33-58.

Cook A. 1968, The Patterning of Effect in Sophocles’ Philoctetes, «Arethusa» I, pp. 82-93.

Craik M. 1980, Sophokles and the Sophists, «Antiquité Classique» XLIX, pp. 247-253.

Daneš J. 2019, Only Deceit Can Save Us: Audience, War, and Ethics in Sophocles’ Philoctetes, «Classical Philology» CXIV, 4, pp. 551-572.

Davidson J.F. 1990, The Cave of Philoctetes, «Mnemosyne» XLIII, 3/4, pp. 307-315.

De Jong i. J. F. 2012, Space in Ancient Greek Literature. Studies in Ancient Greek Narrative, Leiden–Boston.

Di Benedetto V. 1978, Il Filottete e l’efebia secondo Vidal-Naquet, «Belfagor» XXXIII, pp. 191-207.

Di Benedetto V. 1983, Sofocle, Firenze.

Di Benedetto V., Medda E. 1997, La tragedia sulla scena. La tragedia greca in quanto spettacolo teatrale, Torino.

Diller H. 1956, Über das Selbstbewusstsein der sophokleischen Personen, «Wiener Studien» LXIX, pp. 70-85.

Di Paolo S. 2019, Gioia e lieto fine nel Filottete di Sofocle, in M. De Poli (a cura di), Il teatro delle emozioni: la gioia, Padova, pp. 183-221.

Doré G. 1966, Morale gentilizia e morale sofistica nell’Aiace e nel Filottete di Sofocle, «Rivista Critica Storia Filosofia» XXI, pp. 363-372.

Easterling P. E. 1978, Philoctetes and Modern Criticism, «Illinois Classical Studies» III, pp. 27-39.

Elam K. 1980, The Semiotics of Theatre and Drama, London (trad. it., Bologna 1988).

Falkner T.M. 1998, Containing Tragedy: Rhetoric and Self-Representation in Sophocles’ “Philoctetes”, «Classical Antiquity» XVII, 1, pp. 25-58.

Fletcher J. 2013, Weapons of Friendship: Props in Sophocles’ Philoctetes and Ajax, in G.W.M. Harrison, V. Liapis (eds.), Performance in Greek and Roman Theatre, Leiden, pp. 199-215.

Fraenkel E. 1977, Due seminari romani. “Aiace” e “Filottete” di Sofocle, a cura di alcuni partecipanti. Premessa di L.E. Rossi, Roma.

Fuqua C. 1976, Studies in the Use of Myth in Sophocles Philoctetes and the Orestes of Euripides, «Traditio» XXXII.

Fusillo M. 1990, Lo spazio di Filottete (per una poetica della scena sofoclea), «Studi italiani di filología classica» VIII, 1, pp. 19-59.

Greengard C. 1987, Theatre in Crisis. Sophocles’ Reconstruction of Genre and Politics in ‘Philoctetes’, Amsterdam.

Guidorizzi G. 2006, L’isola e il monte: lo spazio marginale in Filottete e Baccanti, in M. Vetta, C. Catenacci (a cura di), I luoghi e la poesia nella Grecia antica, Alessandria, pp. 227-240.

Harrison G., Liapis V. (eds.) 2013, Performance in Greek and Roman Theatre, Leiden.

Hösle V. 1986, Il compimento della tragedia nell’opera tarda di Sofocle. Osservazioni storico-

estetiche sulla struttura della tragedia attica, Napoli (ed. or., Der philosophische Dialog, Stuttgart-Bad Cannstatt 1983).

Hutcheon L. 2011, Teoria degli adattamenti, Roma (ed. or., A Theory of Adaptation, New York, 2006).

Huxley G. 1967, Thersites in Sophokles’ Philoktetes 445, «Greek Roman Byzantine Studies» VIII, pp. 33-34.

Issacharoff M. 1980, Space and Reference in Drama, «Poetics Today» II, pp. 212-214.

Jouanna J. 2003, La doppia fine del Filottete di Sofocle: rotture e continuità, in G. Avezzù (a cura di), Il dramma sofocleo: testo, lingua, interpretazione, Stuttgart-Weimar, pp. 151-173.

Jouanna J. 2007, Sophocle, Paris.

Kamerbeek J. C.1980, The Plays of Sophocles: Commentaries 1-7, Volume 6 Philoctetes, Leiden.

Kampen K. 2016, On the Nature and Necessity of Odysseus’ Deception in Philoctetes, «Pseudo-Dionysius» XVIII, pp. 8-20.

Kampourelli V. 2016, Space in Greek Tragedy, London.

Kirkwood G. M. 1958, A Study of Sophoclean Drama, Ithaca, pp. 79-82.

Knox B. W. 1964, The Heroic Temper. Studies in Sophoclean Tragedy, Berkeley-Los Angeles.

Luzzatto M. T. 1980, Sul ‘Filottete’ di Sofocle, «Studi Classici e Orientali» XXX, pp. 97-122.

Mandel O. 1981, Philoctetes and the Fall of Troy. Plays, Documents, Iconography, Interpretations, Lincoln-London.

Masaracchia A. 1964, La scena dell’ emporos nel Filottete di Sofocle, «Maia» XVI, pp. 79-98.

Matthiessen K. 1981, Philoktet oder die Resozialisierung, «Würzburger Jahrbücher für die Altertumswissenschaft» VII, pp. 11-26.

Medda E. 1983, La forma monologica. Ricerche su Omero e Sofocle, Pisa.

Medda E. 2013, La saggezza dell’illusione. Studi sul teatro greco, Pisa.

Medda E. 2023, Dramatic Space and Theatrical Meaning: The Case of Sophocles’ Antigone, in D. Olson et al. (eds.), Page & Stage. Intersections of Text and Performance in Ancient Greek Drama, Berlin-Boston, pp. 5-28.

Nussbaum M. 1976-77, Consequences and Character in Sophocles’ “Philoctetes”, «Philology and Literature» I, pp. 25-53.

Orlando F. 1973, Per una teoria freudiana della letteratura, Torino.

Orlando F. 1982, Illuminismo e retorica freudiana, Torino.

Park Poe J. 1974, Heroism and Divine Justice in Sophocles Philoctetes, Leiden.

Podlecki A. J. 1966, The Power of the Word in Sophocles’ Philoctetes, «Greek Roman Byzantine Studies» VII, pp. 233-250.

Pohlenz M. 1954, Die griechische Tragödie, Göttingen.

Powers M. 2018, Athenian Tragedy in Performance. A Guide to Contemporary Studies and Historical Debates, Iowa City.

Pucci P., Cerri G., Avezzù G. (a cura di) 2003, Filottete di Sofocle, Milano.

Pucci P. 2003, Introduzione, in P. Pucci, G. Cerri, G. Avezzù (a cura di), Filottete, Milano, pp. IX-LI.

Puccio F. 2019, L’eroe e la sua arma: l’arco di Filottete nella tragedia greca e latina, «Studi italiani di filologia classica» II, pp. 179-203.

Redling O. 1971, The Dramatic Function of Philia in the Later Plays of Sophocles, Ann Arbor.

Rehm R. 2002, The Play of Space. Spatial Transformation in Greek Tragedy, Princeton-Oxford.

Reinhardt K. 1947 (1933), Sophokles, Frankfurt.

Robinson D. B. 1969, Topics in Sophocles “Philoctetes”, «Classical Quarterly» XIX, pp.34-44.

Rose P. W. 1976, Sophocles “Philoctetes” and the Teachings of the Sophists, «Harvard Studies in Classical Philology» LXXX, pp. 57-64.

Schein S. L. 2013, Sophocles: Philoctetes, Cambridge.

Schlesinger E. 1968, Die Intrige im Aufbau von Sophokles’ Philoktet, «Rheinisches Museum» CXI, pp. 97-156.

Schmidt J. U. 1973, Sophokles Philoktet. Eine Strukturanalyse, Heidelberg, pp. 19-28.

Segal C. 1977, Synaesthesia in Sophocles, «Illinois Classical Studies» II, pp. 88-96.

Serpieri A. 1978, Ipotesi teorica di segmentazione del testo teatrale, in AA.VV., Come comunica il teatro, Milano, pp. 11-54.

Serpieri A. et al. 1988, Nel laboratorio di Shakespeare. Dalle fonti ai drammi, I Il quadro teorico, Parma, pp. 120-145.

Shucard S. C. 1974, Some Developments in Sophocles’ Late Plays of Intrigue, «Classical Journal» LXX, pp. 133-138.

Spira A. 1960, Untersuchungen zum Deus ex machina bei Sophokles und Euripides, Mainz.

Stanford W. B. 1954, The Ulysses Theme, Oxford.

Taplin O. 1971, Significant Actions in Sophocles’ Philoctetes, «Greek Roman Byzantine Studies» XII, pp. 25-44.

Taplin O. 1977, The Stagecraft of Aeschylus. The Dramatic Use of Exits and Entrances in Greek Tragedy, Oxford.

Taplin O. 2003 (1978), Greek Tragedy in Action, London-New York.

Testa E. 2021, Sofocle, la solitudine di Filottete, Bologna.

Ubersfeld A. 1978, Lire le théâtre, Paris.

Vidal-Naquet P. 1976, Il “Filottete” di Sofocle e l’efebia, in J. P. Vernant, P. Vidal-Naquet, Mito e tragedia nell’antica Grecia, Torino.

Waern I. 1962, Odysseus bei Sophocles, «Eranos» LX, pp. 1-7.

Webster T. B. L. 1970, Sophocles Philoctetes, Cambridge.

Wiles D. 2000, Greek Theatre Performance. An Introduction, Cambridge.

Winnington-Ingram R. P. 1980, Sophocles. An Interpretation, Cambridge.

Wöckener-Gade E. 2022, How Neptolemus almost became a xynergates: An Analysis of

Sophocles’ Philoctetes v. 86–95, «Hermes» 150.1, pp. 20-36.

Worman N. 2002, The Cast of Character: Style in Greek Literature, Austin.

Zucker F. 1967, Formen gesteigert affektischer Rede in Sprechversen der griechischen Tragödie, in H. Diller (Hrsg.), Sophokles, Darmstadt, pp. 258-263.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array